Jaktdagbok - Tillbaka i tiden, mitt första vilt.

Tänkte börja med att gå tillbaka i tiden.. Till mitt första fällda vilt.
 
16/8 2014 - Grävlingsjakt.
 
Vi hade vart ute många kvällar/nätter, jag hade vart ute kvällen/natten innan sovit några timmar och sen upp till jobbet för att sedan senare på kvällen gå ut igen. Vi fick tillgång till vårt hus den 8/8 så vi hade lite med flytten också det var mycket man ville med både jakt och hus, en såndär tid man önskade dygnet hade lite fler timmar.
Den här kvällen så var det Tubro, vår äldsta jämthund som vi jagade med. Han är riktigt duktig på att ta upp och ställa grävling, han har några grävlingar på nacken under sina 11år. 
 
Det dröjde inte lång tid innan vi såg på pejlen att Turbo hade fått upp något, och väldigt kort efter började skallen eka och det stod stilla nästa direkt och inte alls långt ifrån oss. Det tog oss ca 5min att ta oss fram till Turbo efter att han en stund fått stått och skälla. Väl framme så trycker grävlingen bakom en lite nerfäld gran, ungefär i en vanlig julgranstorlek. Detta är första gången jag ser en levande grävling på så när håll och kan betrakta hur både grävligen och Turbo arbetar. Det är inga problem för oss att klia i nära, grävlingen är helt fokuserad på Turbo.. Den gör lite utfall och fräser, och lukten ska vi inte ens prata om :P Jag fick bössan i handen utav Oskar (mina egna licenser var inte helt klara ännu) han berättade för mig hur han tyckte jag skulle göra, jag velade en stund, fick fram med bössan och satte pipan nära huvudet på grävlingen men då valde den att snurra om lite.. Jag fick avvakta en lite då Turbo hamnade bakom grävlingen.. Tillslut så snurrade Turbo och stod bredvid mig och skällde så även grävlingen vände upp med huvudet mot oss, jag kunde sätta pipan ungefär 5cm(?) från huvudet på den och snabbt & enkelt lägga ett dödadande skott.
Detta var även första gången jag var med i "stundens hetta" och vart lite orolig att den fortfarande levde då efterryckningar i musklerna kom, säger till Oskar "Nej den lever ju fortfarande!!!" var på han säger "Skjut igen då?" men precis då så kom jag på det här med efterryckningarna och att det garanterat var det för efter de så låg den helt stilla.
 
Jag har film på hela förloppet, ska kolla om det går att lägga upp den.. Antar att man lär göra det genom youtube? 
Här får ni en bild så länge.
UPPDATERAD! Filmklipp under bilden! Tyvärr inte hela dock.
 
 



Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback