Berg- och dalbana

Jag som älskar att åka Berg- och dalbana blev jätte glad när jag såg det här. Gröna Lunds nya Berg- och dalbana "Insane". Lätt att jag ska åka dit och åka den i sommar ;P
Jag glömmer aldrig när jag och Moa var i Gröna Lund med våra dåtida pojkvänner och vi lyckades lura upp Moa i Berg- och dalbanan, HAAHA! På kortet sitter Moa med huvudet i min armhåla och grinar medans jag sitter och tröstar henne och asgarvar, det var tider det :)



En liknande Insane
 

Fakta Insane

Attraktionstyp: Berg- och dalbana
G-kraft: Ca 3,5 G
Hastighet: 60 km/h
Åktid: 75 sekunder
Längdgräns: 140 cm
Banans längd: 250 m
Banans högsta punkt: 35,5 m
Kapacitet per åktur: 8 personer/vagn
Kapacitet per timme: ca 800 personer
Investering: 50 miljoner kr
Antal ton stål: Ca 300
Antal bultar i banan: Ca 2400

När Gröna Lund slår upp portarna för nästa års säsong, den 25 april, blir det med en ny attraktion. Berg- och dalbanan "Insane" kommer att slunga dig upp och ner, fram och tillbaka under en 75 sekunder lång åktur.
- Det finns bara två tidigare berg- och dalbanor av den här typen, Zac-Spin, i världen. Det här kommer att bli den största i sitt slag, säger Peter Osbeck, attraktionschef på Gröna Lund.
Han har testat en av de två andra, som finns på en nöjespark i Spanien, och kallar åkturen jättehäftig, men kort. Därför kommer Gröna Lunds att bli 250 meter lång, 110 meter längre än den i Spanien.

Smakar det så kostar det. Investeringen kostar 50 miljoner kronor. Men på Gröna Lund är man inte orolig för att satsa på ytterligare en berg- och dalbana.
- Jag var på Disney i Paris en gång och det var kallt och helt tomt. Sedan kom jag till berg- och dalbanan och där var det kö. Det är nöjesparkernas motor, säger Peter Osbeck.
Som attraktionschef kommer han att bli en av de första som får testa den nya investeringen som kommer att utsätta sina resenärer för 3,5 G och ta upp dem dryga 35 meter.
- Det är inget för nervsvaga personer, säger han.



» Frida

utmanad!



http://fviren.blogg.se/2009/march/i-tootally-in-love-in-shit-liiike-this-i-sva.html

2009-03-03 // 21:25:20

Jaa precis "den Adrian" ;P haha.. Har dub sett programmet? hAHA

2009-03-03 // 22:47:04

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback