Mimi total dissar

Sommaryran i Gävle....


Mimi Bodín och Mia Westin åt langos på Sommaryran. När de ätit klart åkte de direkt tillbaka till Gävles centrala delar.

GÄVLE Tomt framför stånden, tomma restauranger och tomt snurrande karuseller.
Så såg det ut på Sommaryra i går
- Absolut sämsta festivalen jag varit på, säger knallen Ola Eriksson.

Solen stekte i går när det var premiär för festivalen Sommaryra i området kring Läkerol Arena. Festivalen ersätter cityfesten och kommer att pågå till på söndag.


När GD gjorde ett besök vid halv sex snurrade karuseller och lyckohjul och det erbjöds mat från alla världens hörn.

Men en sak fattades: besökare. Det var alldeles tomt framför stånden och i flera karuseller. Bara ett fåtal människor syntes röra sig i hettan.


Katarina Söderström sålde förra året karusellbiljetter på cityfesten. Nu har hon exakt samma uppgift på det nya området. Hon är mycket kritisk till den nya platsen.

- Det känns undanskuffat att vara här, inte alls som förut.


På den sida där lyckohjulen snurrar vägg i vägg med skjutbanor är det också totalt tomt på folk.

Sex barn som äter sockervadd och deras mödrar är allt som syns på det öde gruset.


Men Mimi Bodín och Mia Westin har tittat förbi för att äta langos.

- Vi har varit på cityfesten varje år sen vi var små. Den här är mycket sämre.
Här verkar inte finnas några öltält heller.

När de ätit klart åkte de direkt tillbaka till Gävles centrala delar.


Knallen Ola Eriksson har fyra års erfarenhet av att sälja godisremmar på olika festivaler i Sverige. Han är inte nådig i sin kritik av Sommaryra.

- Här finns ingen naturlig genomströmning av folk. När festivalen var i centrum stannade folk på väg till affären eller banken och köpte godis. Jag vet inte vem som vill ta sig ända hit för att få i sig en karamell.

- Men egentligen borde jag inte säga något förrän på söndag. Det kan ju vända. Tendensen är i varje fall att det blir dåligt. Jag får ingen känsla alls av festival på den här platsen.

Han fortsätter:

- Jag har varit på tre festivaler tidigare i år. Alla tre i stadskärnan. Den här festivalen är sämst, absolut sämst.

Men varför kom du hit då?

- Jag har jämt varit på cityfesten och ville ge sommaryran en chans. Men nu känner jag mig mycket besviken.

Ur Gefle Dagblad, läs orginalet här.



Kikar in då och då.

ha det bra

2009-08-09 // 20:58:11

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback