1 år som examinerad jägare

1/6 – Idag firar vi ett år, jag och mitt jägarbevis. Vad tiden gått fort och shit vad jag har hunnit med mycket under mitt första år som examinerad jägare. Helt otroligt! 

Tänk, bara för några år sedan var jag den som inte förstod hur man kunde skjuta dom fina och vackra djuren vi har i våra skogar, att ta ett liv, på ett djur.. Nä, det var så otroligt långt borta för mig att jag näst intill tyckte att jägare inte var helt 100% i huvudet och saknade empati och medkänsla. Jag trodde naturen hade sin gång och kunde sköta sig själv, att det bara var ren idioti att behöva skjuta våra vilda och ståtliga djur. Jösses! Tänk om jag visste då hur mycket tid en jägare lägger ner på våra vilda djur, tänk om jag hade den kunskapen och medvetenheten som jag har idag om vårt vilda djurliv. Det hade jag inte fram till att jag träffade Oskar, storjägaren själv och jag fick mer o mer insikt i det här med vad jakt är och betyder.. Min syn började ganska snabbt att förändras. 
Det jag inte visste då som jag vet nu det är att det finns inga människor i vårt land, förutom oss jägare som lägger så mycket tid och energi på att vårda och bevara vårt vilda djurliv. Vi betalar pengar, vi inventerar, vi matar, men störst av allt har vi otroligt stor respekt och moral mot vårt djurliv. Idag besitter jag kunskap om jakt och vapen, jag innehar en helt annan etik och moral mot vår natur och djurliv. Jag ser den riktiga skillnaden mellan det köpta köttet på ICA och det köttet man får med sig från skogen. Jag har förstår att glädjen över att fälla ett djur inte bara handlar om att få skjuta & döda. Och jag vet idag, att är det något en jägare har så är det just empati, moral och medkänsla.. Och inte bara det, jag vet att vi jägare vi gör det som behövs för naturen har inte sin egna gång och kan inte sköta sig själv, inte med tanke på hur vi människor lever i dagsläget. 
Vi jägare får ta mycket skit och kommentarer i mellan åt men vet ni vad, det gör inget för vi sitter på mer kunskap och en breddar syn än ”det är fel att jaga men ok att äta kött från ICA” - Och det är just det som gör att vi fortsätter vara jägare och är det med stolthet.

 

 




Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback