Hund, häst, katt.. Djur med päls.

Jag är ju en riktig hund, katt och häst människa.. Alltid har jag tänkt, när jag blir äldre och skaffat familj mm så ska jag ha ett litet stall nästan bredvid min snygga enplans villa vid vattnet (eller ha nära till ett stall) så man kan ha häst. Jag ska ha hund, två stycken.. En större hund och en mindre hund. Utekatt vill jag också ha. Mycket vill ha (; Nä, men alltid har jag sett min familj med en eller två hundar.. Hundar är helt underbara! Så fort jag för möjlighet så är jag hundvakt (som ni behöver det någon gång så ropa till).
Men nu är det ju så här att baby är allergisk och tål inte djur med päls.. Och faktiskt är det han jag ser mig ha familj med ;P Därför har jag redan nu (längesen) börjar kolla lite på vilka hundar som är mest allergivänliga.. Detta får du upp om du gör en enkel google-sökning. Faktiskt så finns några av mina "vill ha hundar" med på den :D


Bichon frisé.                                             Russkaya Tsvetnaya        Pomeranian          Samojedhund
Bolonka

Vilken hundras kan man ha om man är allergisk?

Det finns egentligen ingen hundras som är säker för allergiker. Allergi är mycket individuellt och den ras som en allergiker tål behöver inte fungera för en annan allergiker. Det finns några raser som ofta omtalas som mer "allergivänliga" än andra. Tyvärr har man ännu inte lyckats få belägg för att dessa raser verkligen skulle vara säkra ur allergisynpunkt. Många tror att om hunden bara har en viss pälsstruktur så ska allergirisken var minimerad. De flesta är dock inte allergiska mot hundens päls utan mot äggviteämnen som finns i hundens hudavlagringar (mjäll), saliv och urin


Andra hundar jag vill ha...
- Dobermann/Rottweiler (korsning)
- American Staffordshire Terrier
- Chihuahua
- Engelsk Bulldog
- Labrador
- Flatcoated Retriever
- Golden Retriever
- Cavalier King Charles spaniel (En bamse, våran hund som inte finns längre)
- Bordercollie
Som ni ser.. Listan kan göras lång, har inte så bra koll på alla egenskaper på hundarna utan det är ju något man får läsa på mer om när det väl blir dags att skaffa oss en lite vovve :D



Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback